چگونه کود کلات آهن مناسب انتخاب کنیم؟

گیاهان فقط می توانند یون آهن (Fe2 +) را جذب کنند ، که در خاکهای با pH بالا (خاک قلیایی و pH قلیایی 8) بسیار ناپایدار است زیرا به سرعت اکسید می شود و تبدیل به آهن یون (Fe3 +) غیرقابل استفاده برای گیاهان می شود. اگر میخواهید که بدانید که چگونه کود کلات آهن مناسب انتخاب کنیم؟ کافیست تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

چرا باید از کود های کلات آهن استفاده کنیم؟

گیاهان فقط می توانند یون آهن (Fe2 +) را جذب کنند ، که در خاکهای با pH بالا (خاک قلیایی و pH قلیایی 8) بسیار ناپایدار است زیرا به سرعت اکسید می شود و تبدیل به آهن یون (Fe3 +) غیرقابل استفاده برای گیاهان می شود.کلات چیزی نیست جز ترکیبی که با اتصال به یونهای فلزی ، که در اینجا منظور یون آهن 2+ است ، مجموعه یا ترکیب جدیدی را تشکیل داده و باعث پایداری آن یون میشود.

انواع کلات های آهن

انواع مختلفی از کلات ها وجود دارد:

EDTA ، DPTA ،HEEDTA: کلات های این گروه دارای پایداری کمی در خاک های قلیایی هستند و بیشتر به صورت محلول پاشی و مصرف برگی مورد استفاده قرار میگیرند. به ترتیب ، محدوده حفاظت: EDTA: pH 6.5-7 ؛ DTPA: pH 4.5-7 و HEEDDTA: pH 4.5-7

EDDHA: این کلات یکی از پایدارترین کلات ها در جهان است. بسته به ایزومتری آنها می توان از پایداری بالا و اثربخشی طولانی مدت (ارتو-ارتو) با محدوده  ph 3 تا 11 یا پایداری کمتر و پاسخ سریع (ارتو-پارا) با محدوده 3 ph  تا 10 برخوردار بود. امروزه ، ortho-ortho EDDHA یکی از پر کاربردترین کلات ها در خاکهای قلیایی است.

انواع ایزومر های کلات EDDHA

EDDHMA ، EDDHSA و EDDHSAM: این گروه نیز دارای پایداری بالایی هستند و  برای مصرف در  خاکهای بسیار قلیایی در نظر گرفته شده اند. (محدوده (PH ≤ 11. دو مورد اخیر بسیار محلول هستند و می توانند بابت تغذیه گیاه استفاده شوند.

IDHA: یک عامل کلات کننده تجزیه پذیر و دوستدار محیط زیست است.

مقایسه شکل ظاهری 3 کلات EDDHA,EDDHSA,EDTA

نحوه انتخاب کود کلات آهن مناسب

کلات آهن چقدر مفید است؟

هنگام انتخاب آهن کلاته از یکی از ترکیبات بالا ، ما باید به دو جنبه مهم توجه کنیم: نسبت آهن محلول و کلاته و نوع ماده تشکیل دهنده که باعث ایجاد کلات می شود. این اطلاعات را می توانید به راحتی در برچسب محصول ، پیدا کنید:

نسبت آهن محلول وکلاته نشان می دهد نسبت ، به عنوان درصدی از آهن محلول یا قابل جذب محصول حاوی آهن به آهن کل بیان شده است. یعنی مقدار آهنی از آنها می توانند توسط گیاهان باغ یا باغ شما جذب شود

به طور کلی ، بیشتر کلات ها دارای 6٪ آهن کلی هستند ، با توجه به مقدار آهن محلول و کلاته آن ، این مقادیر بسته به هر محصول متفاوت است. بسته به غنا و حساسیت به کلروز گیاهان یا شرایط آب و هوا ، دوز مورد استفاده را تعیین می کنیم.

با این حال ، نوع عامل کلات کننده ما پایداری و محدوده pH مناسب را مشخص می کند. در نتیجه ، در نظر گرفتن pH و خصوصیات خاک یا بستری که گیاهان در آن قرار دارند ضروری است .

به عنوان مثال: فرض کنید ما دارای خاک باغی با pH 8 قلیایی (معمولاً در منطقه ما) هستیم ، در این صورت ، فرد کلات  EDDHA یا EDDHSA ،EDDHSAM را انتخاب می کند که ما از ماندگاری آهن به عنوان محلول طولانی مدت اطمینان حاصل می کنیم.

اگر کلات انتخابی ما یک کلات با محدوده pH کمتر باشد ، آهن را محافظت نکرده و به سرعت باعث می شود آهن آن غیرقابل استفاده برای گیاهان باغ شما شود ، و اگر کلات انتخابی یکی از رتبه های بالاتر ، به عنوان مثال ، pH 11  باشد، نیز مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند ، زیرا به دلیل pH خاک ، این امر منجر به کاهش عملکرد آهن می شود و بنابراین تاثیر  این عنصر کندتر و کمتر خواهد بود.

سبد خرید
  • No products in the cart.
0