پنج واقعیت مهم درباره کودها

ما در این مقاله به معرفی پنج واقعیت مهم درباره کودها می پردازیم. اگر شما نیز از مصرفکنندگان کودها برای گیاهان و درختان خود هستید، مطالعه این مقاله برایتان بسیار مفید خواهد بود. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

واقعیت 1: کودها مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را تامین می کنند

کودها کلید جوانسازی خاک از طریق  تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاهان برای رشد سالم هستند. گیاهان جهت رشد به 17 عنصر غذایی نیاز دارند. جذب 3 عنصرِ اکسیژن، هیدروژن، کربن توسط گیاه از طریق هوا، آب و خاک  و جذبِ سیلیسیم هم که عنصری گاه نیاز می باشد به طریقی دیگر از خاک انجام می شود. از مابین سایر مواد غذایی، 3 عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به عنوان عناصر غذایی پُرمصرفِ اولیه (ماکرو المنت) و 3 عنصر گوگرد، کلسیم و منیزیم به عنوان عناصر پُرمصرفِ ثانویه و 7 عنصر آهن، روی، منگنز، مس، بور، کبالت و مولیبدن به عنوان عناصر غذایی کم مصرف ( ریز مغذی و یا میکرو المنت) تقسیم بندی و نامگذاری می شوند.

پنج واقعیت مهم درباره کودها

هنگامی که محصولات برداشت می شوند، مواد مغذی نیز از خاک حذف می شوند، اغلب خاک به تنهایی قادر به جبران تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان نیست و اینجاست که اهمیت کودها نمود پیدا می کند.

برای همگام شدن با افزایش جمعیت جهان، ضروری است تا بازده محصول بالاتر رود، به عنوان مثال در ایالات متحده، میانگین تولید ذرت از طریق کشاورزی مؤثر (بهره گیری از کودهای کشاورزی) از سال   1968 تا سال 2018 بیش از دو برابر شده است (1).

از کودهای آلی و معدنی می توان برای مغذی کردن خاک استفاده کرد. محتوای غذایی کودهای آلی در مقایسه با کودهای معدنی که غلیظ و دارای محتوای مواد مغذی کاملاً کنترل شده هستند، کمتراست.

واقعیت 2: کودها از عناصر طبیعی ساخته شده اند.

 تمام مواد مغذی موجود در کودهای مختلف در طبیعت یافت می شوند. رایج ترین منابع مواد مغذی در کودهای معدنی نیتروژن، پتاسیم و فسفات هستند. نیتروژن از هوا سرچشمه می گیرد. متداول ترین فرآیند در تولید کود نیتروژن، ایجاد آمونیاک از طریق مخلوط کردن نیتروژن هوا و هیدروژن است. هوا از 78 درصد نیتروژن تشکیل شده است، اما گیاهان نمی توانند نیتروژن مورد نیاز را مستقیماً از هوا دریافت کنند، آنها باید آن را از طریق ریشه های خود از خاک جذب کنند. پتاسیم از بسترهای قدیمی دریاها و دریاچه هایی که میلیون ها سال پیش تشکیل شده اند، تامین می شود. کودهای پتاسیمی مبتنی بر کلرید پتاسیم طبیعی هستند. خاکستر حاصل از سوزاندن چوب یا کاه سرشار از پتاسیم است و نام “پتاس” از اینجا سرچشمه می گیرد. از آنجایی که منابع پتاسیم اغلب در زیر سطح خاک (عمق 1-2 کیلومتری) قرار دارند، ریشه های گیاه به طور طبیعی نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. بزرگترین تولیدکنندگان پتاسیم در جهان کانادا، روسیه، بلاروس و چین هستند.

فسفات از سنگ های فسفات کلسیم نامحلول – که اغلب به عنوان “سنگ فسفات” نامیده می شود، به دست می آید. فسفات در این شکل در دسترس گیاهان نیست. سنگ فسفات معمولاً از طریق یک فرآیند شیمیایی برای ایجاد کودهای سازگار با گیاه در دسترس گیاه قرار می گیرد. چین، روسیه و مراکش دارای برخی از بزرگترین ذخایر سنگ فسفات در جهان هستند.

 نیتروژن (N)، فسفات (P) و پتاسیم (K) همچنین می توانند برای تولید کودهای ترکیبی NPK ترکیب شوند که 3 ماده مغذی اصلی را به طور همزمان برای گیاه فراهم می کند.

جایگزین کودهای معدنی، کودهای آلی هستند که بر پایه موادی با منشاء بیولوژیکی تولید می شوند. اینها شامل ضایعات حیوانی، بقایای گیاهی، کمپوست، جامدات زیستی و غیره هستند.

واقعیت 3: کودها مشابه آفت کش ها نیستند

آفت کش ها مواد شیمیایی مصنوعی یا طبیعی هستند که برای کنترل آفات استفاده می شوند. آفت کش یک اصطلاح رایج برای همه مواد شیمیایی حفاظت از محصولات است. آفت کش ها شامل قارچ کش ها (که بیماری های قارچی را کنترل می کنند) و علف کش ها ( که علف های هرز را کنترل می کنند) می شوند. از طرف دیگر کودها مواد مغذی طبیعی را برای رشد محصولات تامین می کنند. نقش کودها افزایش عملکرد و تضمین محصول سالم با تامین تعادل مناسب مواد مغذی به خاک است. بدون کود، خاک تهی می شود و بنابراین رشد گیاهان بسیار دشوار خواهد بود. آنها نمی توانند تنها با آب زنده بمانند. اگر ما غذای مغذی خوبی می خواهیم، پس لازم است نا گیاهان به خوبی تغذیه شوند.

واقعیت 4: کودها گیاهانی را که می خوریم تغییر نمی دهند

کودها DNA محصولات کشاورزی را تغییر نمی دهند. در عوض آنها رشد و کیفیت محصول را با افزودن مواد مغذی مهم بهبود می بخشند. مقدار مواد مغذی اضافه شده توسط کشاورز پس از تجزیه و تحلیل خاک و تعیین نیازهای هر محصول انتخاب می شود. کوددهی به روش صحیح می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد، ظاهر و ارزش غذایی محصولات داشته باشد.

واقعیت 5: کودها شما را بیمار نمی کنند

 خوردن محصولات حاصل از یک مزرعه بارور شده، یا گوشت حیواناتی که در مرتع بارور شده چرا کرده اند، هیچ خطری برای سلامتی حیوانات یا انسان ندارد. در مقابل، مواد مغذی موجود در کود که گیاهان برای رشد به آنها نیاز دارند، همان مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو انسان هستند. این یک واقعیت است که امروزه تقریباً نیمی از غذای مردم با استفاده از کودها تولید می شوند. کوددهی دقیق، کلید افزایش تولید محصول در زمین های کشاورزی است که به نوبه خود به مبارزه با اختلالات ناشی از سوء تغذیه کمک می کند. در کشورهایی که کمبود مواد مغذی خاص مشکل ساز است، تقویت کودها با ریز مغذی های مربوطه نیز به سلامت جمعیت های بزرگ کمک کرده است. روی و سلنیوم دو نمونه از مواد معدنی هستند که با موفقیت در کودها برای مقابله با کمبود در جمعیت های بزرگ استفاده شده اند.

سبد خرید
  • No products in the cart.
0