کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «شیمی‌کاران سبز طوبی» با تولید کودهای کم‌مصرف ریزمغذی، بهره‌وری هرچه بیشتر در کشاورزی را میسر کرده‌اند.

کشاورزی مدرن با کودهای شیمی‌کاران سبز طوبی

استفاده از کود در کشاورزی فقط به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات نیست. امروزه کودها در انواع مختلف، به مغذی‌شدن محصولات نهایی و ارتقای سلامت جامعه کمک می‌کنند. درصورتی که کشاورزان نسبت به استفاده از کودهای فناورانه در تولید محصولات کشاورزی اقدام کنند، ضمن بهره‌وری بالاتر، به تولید محصولات غذایی سالم‌تر و مغذی‌تر کمک خواهند کرد. در این رابطه کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «شیمی‌کاران سبز طوبی» با تولید کودهای کم‌مصرف آهن که در تأمین مواد ریزمغذی در چرخه تغذیه مصرف‌کنندگان نقش موثری ایفا می‌کنند، گام مهمی در بهره‌وری بیشتر کشاورزی و افزایش سطح سلامت جامعه برداشته‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با امیرحسین آل‌بویه، مدیر اجرایی شرکت دانش‌بنیان شیمی‌کاران سبز طوبی است. شرکت دانش‌بنیان «شیمی‌کاران سبز طوبی» با بیش از ۲۰سال سابقه فعالیت در عرصه‌های صنعتی مرتبط با شیمی و کشاورزی، در سال ۹۴ به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است. آل بویه به جام‌جم می‌گوید: «اکثر اعضای تیم تحقیقاتی شرکت، فارغ‌التحصیلان رشته شیمی از دانشگاه تهران هستند. این افراد به سرپرستی مهدی خاکساریان، مدیرعامل شرکت شیمی‌کاران سبز طوبی، در دهه ۷۰ پروژه‌های مختلفی را شروع کردند که از جمله آنها می‌توان به احداث کارخانه تولید مونوکلرواستیک اسید اشاره کرد. در سال۷۷ این مجموعه موفق به کسب رتبه اول در جشنواره خوارزمی شد. در سال‌های پس از آن بود که حوزه کاری تیم تغییر کرد و اعضا روی تولید کودها تمرکز کردند.»
به گفته این فناور حوزه کشاورزی، پس از سال‌ها پژوهش و بررسی، محققان این شرکت موفق شدند کود آهن را برای اولین بار در ایران و منطقه بومی‌سازی کنند. محصولی که پس از آن به تولید صنعتی با ظرفیت ۳ تن در روز رسید و در سال ۹۴ به عنوان محصولی دانش‌بنیان به ثبت رسید.

کود کم‌مصرف آهن؛ محصولی به‌روز
شرکت شیمی‌کاران سبز طوبی در حوزه تولید کودهای و نهاده‌های کشاورزی فعال است و در حال حاضر به صورت تخصصی به‌تولید کود آهن کم‌مصرف یا میکرو مشغول است. کودهای کم‌مصرف در صنعت کشاورزی به میزان کمی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما به‌خاطر پیچیدگی و نیاز به دانش بالا برای تولید نهایی، قیمت بالاتری نسبت به سایر کودها دارند.
آل بویه با توجه به اهمیت ریزمغذی‌ها در رژیم غذایی می‌گوید: «الان در دنیا با بحث کمبود آهن و روی مورد نیاز در بدن انسان‌ها مواجهیم. در گزارشی که شرکت نستله در سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر کرد اشاره شده است که یک‌سوم مردم جهان در معرض کمبود عناصر آهن و روی هستند. بهترین راه برای رفع این کمبودها نیز از تغذیه است و نه دارو.
این فناور داخلی ادامه می‌دهد: «محصول ما کود کلات آهن است که محققان طی سال‌ها بررسی متوجه شده‌اند از طریق یون و کلات آهن به‌خوبی جذب گیاه می‌شود. این کود در گروه کودهای شناسنامه‌دار جای می‌گیرد که کودهای خاص با فناوری ساخت بالا هستند. کشوری مثل چین نیز که تحت لیسانس کشورهای اروپایی دارد چنین کودهایی تولید می‌کند؛ اما محققان شیمی کاران سبز طوبی در سال ۹۴، به ترکیب یکی از کودهای شناسنامه‌دار دست پیدا کردند. گفتنی است محصول دیگر ما کلات آهنی است که خودمان سنتز کرده‌‌ایم و با کلات های موجود در دنیا فرق دارد. این کود نیاز گیاه به آهن را به آسانی رفع می‌کند و با توجه به بومی‌بودن این محصول، قیمت تمام شده آن به مراتب پایین‌تر از نمونه‌های خارجی است. در کیفیت نیز با خارجی‌ها رقابت می‌کند!»

مزایای رقابتی محصولات «شیمی‌کاران سبز طوبی»
آل بویه در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های ایرانی دیگری هم در حال تولید محصول مشابه هستند می‌گوید: «اولین شرکت ایرانی که این محصول را تولید کرد ما بودیم؛ اما متاسفانه چند مرتبه دانش فنی شرکتمان سرقت شد و اکنون برخی مجموعه‌ها با ظرفیت کمتر و با استفاده از دانشی که ما توسعه دادیم در حال تولید محصول هستند.»
وی می‌افزاید: «با این حال مزیت اصلی شرکت ما، منابع انسانی و نیروهای تحقیق و توسعه است. ما حدود ۱۵ نفر در واحد تحقیق و توسعه داریم که همه فارغ‌التحصیل دکتری و پسا دکتری شیمی، کشاورزی، علوم تغدیه و خاک‌شناسی هستند. ما در یک مزرعه حدودا ۵۰۰ هکتاری در حال آزمایش تمام محصولات تولیدی هستیم تا بعد از دیدن جواب گیاه و در صورت موفقیت، محصول را وارد بازار کنیم.»

تأمین مواد اولیه و واردات کالای مشابه، مانع تولید است
یکی از مهم‎‌ترین انتقادات آل بویه به مشکلاتی است که در زمینه واردات مواد اولیه دارند. او می‌گوید: «ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان، باید به‌راحتی بتوانیم مواد اولیه مورد نیازمان را وارد کنیم. نه‌تنها برای ما؛ بلکه باید برای تمام دانش بنیان‌ها سازوکاری اندیشبده شود که واردات مواد اولیه آنها با تاخیر مواجه نشود و نوسانات قیمت دلار بیش از این ما را آزار ندهد. واردات آسان مواد اولیه باسازوکاری مجزا بسیار کمک‌کننده است.»
وی در ادامه می‌افزاید: «بحث واردات محصولات مشابه محصول ما هم نکته مهم دیگری است. ما محصولی پیشرفته و خاص را در ایران بومی‌سازی کرده‌ایم در حالی که هر سال چند هزار تن محصول مشابه وارد کشور می‌شود. ما هم ظرفیت تولید بالا داریم، هم دانش فنی‌. ممانعت از واردات محصولات دانش‌بنیان از سوی گمرک و وزارت صمت برای توسعه هرچه بیشتر شرکت‌هایی مثل ما بسیار مهم است.»

کارآفرینی برای نجات یافتگان  از اعتیاد
شاید برایتان جالب باشد بدانید شرکت دانش‌بنیان شیمی‌کاران سبز طوبی در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود اقدام به جذب بیماران اعتیاد در واحدهای خدمات، بسته‌بندی و خط تولید می‌کند. آل بویه در این باره می‌گوید: «در مجاورت کارخانه ما در رباط‌کریم، مرکز ترک اعتیاد وجود دارد که ما با هماهنگی مرکز، پس از بهبود اوضاع افراد، آنها را در شرکت
استخدام می‌کنیم.»

لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده بیشتر از کودهای ریزمغدی
آل بویه با اشاره به اهمیت توسعه این نوع کودها در ایران تصریح می‌کند: «ما سعی داریم فرهنگ‌سازی و ترویج مصرف کودهای ریزمغذی را در پیش بگیریم. این کودها بازار نوپایی دارند و زمان خیلی زیادی از ورودشان به کشاورزی کشور نگذشته است. ما در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی این کودها را نداریم و علت آن هم قیمت بالای اینهاست. یکی از برنامه‌های ما این است که به کمک رسانه‌ها، کم‌کم نیاز و اهمیت به‌کارگیری این محصولات را به کشاورزان آموزش دهیم.»
وی می‌افزاید: «همچنین در برنامه داریم با توجه به کیفیت و قیمت تمام شده بسیار منطقی محصولمان به بازارهای بین‌المللی هم فکر کنیم. تا به امروز در چند نمایشگاه شرکت کرده‌ایم و با نمایندگان کشورهای مختلف جلسه داشتیم و امیدواریم تا چند سال آینده به کشورهای همسایه و بازار آفریقا وارد شویم.»

سبد خرید
  • No products in the cart.
0