زمان دادن کود آهن – مقدار و روش مصرف کود آهن – علل عدم جذب آهن در خاک‌ها

آهن از عناصر ریز مغذی مورد نیاز گیاه می باشد که در سنتز کلروفیل نقش موثری دارد. نقش و اهمیت عنصر آهن در گیاه به اندازه ای است که برطرف کردن کمبود آهن همواره مورد توجه کارشناسان تغذیه گیاهی بوده است. ممکن است غلظت آهن موجود در خاک بالا باشد، اما موانع موجود برای جذب این عنصر حیاتی همواره منجر به کمبود آهن در خاک می شود. از این رو به کار گرفتن کود آهن یکی از روش های مرسوم برای افزایش سطح آهن خاک است. ما در این مقاله در خصوص زمان دادن کود آهن – روش دادن کود آهن به درختان به تفصیل صحبت خواهیم نمود. در ضمن شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت، نسبت به خرید کودهای مورد نیاز خود از جمله کود آهن، اقدام نمایید.

فهرست مقاله

مقدمه علل عدم جذب آهن در خاک‌ها

یکی از مهم‌ترین علل عدم جذب آهن در خاک‌ها، بالا بودن pH خاک می باشد. بنابراین تحت چنین شرایطی عدم جذب کافی آهن توسط ریشه و در نتیجه بروز علائم کمبود آهن در برگها گریز ناپذیر می باشد. کمبود آهن به طور معمول در آغاز فصل رشد که شاخه‌های جدید تشکیل می شوند و مواد غذایی در مقادیر بالا مصرف می شوند، به چشم می‌خورد که در این هنگام اگر در جهت رفع و بر طرف نمودن علائم کمبود اقدامی صورت نگیرد، کمبود آهن پبیشرفت نموده و به سوختگی برگ‌ها منجر می شود. به طور کلی برای جبران کمبود این عنصر در گیاه و برای برطرف نمودن علائم کمبود ناگزیر به استفاده از کودهای آهن هستیم که در چنین شرایطی نکته قابل توجه این است که اگر کود آهن در زمان مناسب و به مقدار مناسب و همچنین متناسب با نیاز گیاه استفاده نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت.

زمان دادن کود آهن - مقدار و روش مصرف کود آهن - علل عدم جذب آهن در خاک‌ها

علل عدم جذب آهن در خاک‌های ایران

در کشور ما، مهمترین علل عدم جذب آهن در خاک‌های ایران، آهکی بودن خاکها می باشد که غلظت بالای یون بی کربنات منجر به بروز کمبود آهن در خاک و در واقع غیر قابل جذب شدن آن برای گیاه می شود. در چنین شرایطی که گیاه با کمبود آهن مواجه می شود ریشه برخی گیاهان می توانند در اطراف خود با ترشح یون هیدروژن pH را به طور موضعی کاهش داده و حلالیت آهن را تا حدی بهبود بخشند ولی از آنجا که ممکن است نرخ این واکنش برای تامین آهن مورد نیاز گیاه کافی نباشد بنابراین استفاده از کود آهن برای تامین آهن مورد نیاز گیاه ضروری به نظر می رشد. در واقع آبیاری سنگین، متراکم شدن خاک و هر عامل دیگری که تهویه را کاهش دهد منجر به افزایش غلظت دی اکسید کربن در خاک می شود که در حضور آهک واکنش تولید بی کربنات را پیش می برد.

زمان دادن کود آهن - مقدار و روش مصرف کود آهن - علل عدم جذب آهن در خاک‌ها

با توجه به مطالب فوق الذکر در خصوص مساله کمبود آهن و همچنین نقش مهم آهن در کلروفیل سازی در ادامه این مقاله به ارائه مطالبی در ارتباط با زمان و مقدار مصرف کود آهن برای محصولات مختلف پرداخته خواهد شد.

زمان و مقدار مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

عنصر آهن برای این گیاهان باید در فواصل زمانی معین جهت تامین و حفظ سرسبزی این گیاهان در فضاهای داخلی منازل، در دسترس گیاه قرار بگیرند. فواصل زمانی برای مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی به صورت معمول یک تا دو ماه یکبار می باشد که البته در این میان گیاهان گلدار به دلیل گلدهی زیاد به کود بیشتری احتیاج دارند و کود آهن برای آنها باید به دفعات مورد استفاده قرار بگیرد. بهترین فصل کوددهی برای گیاهان نیز در فصول بهار و تابستان است که رشد گیاه از سر گرفته می‌شود. ولی در کل، نوع گیاه، نوع خاک گلدان و مواردی از این قبیل، تعیین کننده زمان مناسب برای استفاده از کود آهن است. مقدار مصرف به صورت محلولپاشی به این صورت که یک گرم کود آهن EDTA (تقریبا کمتر از 1/2 قاشق چایخوری) را در یک لیتر آب حل کرده و محلولپاشی میکنیم و به صورت آبیاری نیز به مقدار 1 گرم کود کلات را در یک لیتر آب حل کرده و از آن به مقدار یک الی 2 قاشق چایخوری به آب اضافه کرده و به گلدانها می دهیم.

زمان و مقدار مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی - زمان دادن کود آهن - مقدار و روش مصرف کود آهن - علل عدم جذب آهن در خاک‌ها

زمان و مقدار مصرف کود آهن برای سبزیجات و صیفی جات

مناسبترین زمانبرای استفاده کود آهن در سبزیجات، در مراحل آغازین رشد است و حتما باید توجه کرد که مصرف کود در زمان جوانه‌زنی، انجام نگیرد چرا که ممکن است در گیاه سوختگی ایجاد کند. بهترین زمان محلول‌پاشی کود آهن در سبزیجات چندبرگی پس از ۴-۵ برگی شدن است. همچنین در مورد صیفی‌جاتی مانند خربزه، هندوانه و… که مصرف خام دارند، بهترین زمان مصرف کود بعد از کاشت نشاء و در زمان ۶-۷ برگی شدن می باشد و در مورد صیفی جاتی هم که مصرف خام ندارند، بهترین زمان پس از ۸ برگی شدن است. محلول 1 تا 1.5 در هزار کود آهن EDTA شرکت طوبی برای مصرف برگی و کاربرد 4 کیلو کلات آهن شرکت طوبی در خاک به همراه آب آبیاری توصیه می شود.

زمان و مقدار مصرف کود آهن برای گندم و جو

در مورد این گیاهان بهتر است کودهای حاوی آهن دو تا سه بار در سال در طی فصل رشد گندم و جو به کار گرفته شوند. بهترین زمان مصرف آهن برای گندم و جو در مرحلهء شروع پنجه‌زنی است. دوره پنجه‌زنی هنگامی است که از اطراف ساقه اصلی گندم 2 یا 3 ساقه جانبی شروع به رشد می‌کنند. می‌توان کود آهن را برای این محصولات به دو شیوه محلولپاشی و همراه با آبیاری استفاده کرد. توصیه می‌شود کودهای آهن همراه با سایر کودهای ریز مغذی استفاده شود تا بیشترین اثر را داشته باشد. تعیین مقدار کافی کود آهن برای گندم، بستگی به نوع خاک، نوع کود، شرایط آب و هوایی و روش کوددهی متفاوت است. به طور کلی برای محلول پاشی یک هکتار زمین گندم و جو، تهیه محلول 1.5 در هزار کود آهن EDTA (1.5 کیلوگرم کود در هزار لیتر آب) شرکت طوبی مورد نیاز می باشد ولی برای مصرف خاکی کاربرد 4 کیلو کلات آهن شرکت طوبی در خاک به همراه آب آبیاری توصیه می شود.

مصرف کود آهن برای گندم و جو - زمان دادن کود آهن - مقدار و روش مصرف کود آهن - علل عدم جذب آهن در خاک‌ها

زمان و مقدار مصرف کود آهن برای درختان میوه

مهمترین زمان مصرف عنصر آهن در درختان میوه در بهار قبل از گلدهی و در فصل رویش در زمان توسعه برگها و رشد گیاه می باشد. کاربرد آهن برای درختان مرکبات بالغ به صورت محلولپاشی کود آهن EDTA با غلظت 1.5 تا 2.5 در هزار (1.5 تا 2.5 کیلوگرم کود در هزار لیتر آب) و به صورت مصرف خاکی به میزان 70 تا 100 گرم کلات آهن به ازای هر درخت می باشد. برای سایر درختان میوه نیز محلولپاشی کود آهن EDTA با غلظت 1.5 تا 2 در هزار و مصرف به میزان 50 تا 70 گرم کلات آهن به ازای هر درخت توصیه می شود.

زمان و مقدار مصرف کود آهن برای ذرت و آفتابگردان

بهترین زمان مصرف آهن برای ذرت و آفتابگردان در ابتدای فصل رشد و بهار است؛ زیرا در این فصل برگ گیاهان برای تولید کلروفیل به مقادیر بالایی از آهن نیاز دارد. مقدار مصرف به صورت محلولپاشی به میزان 1 تا 1.5 کیلو آهن EDTA در هزار لیتر آب و به صورت محلولپاشی به مقدار 5 کیلوگرم کود به همراه آب آبیاری در هکتار می باشد.

سخن پایانی زمان دادن کود آهن – مقدار و روش مصرف کود آهن

در این مقاله به تفصیل در خصوص زمان دادن کود آهن – مقدار و روش مصرف کود آهن – علل عدم جذب آهن در خاک‌ها بخصوص خاک ایران صحبت نمودیم. همچنین بصورت موردی در خصوص زمان و مقدار مصرف کود آهن برای موارد مختلف، اطلاعاتی ارائه شد. اگر گیاه یا درختانتان با مشکل کمبود آهن مواجه شده اند میتوانید با مراجعه به فروشگاه طوبی، نسبت به خرید کود آهن مناسب اقدام نمایید. در ضمن شما میتوانید با مراجعه به صفحه تماس با ما، نسبت به راه های ارتباطی با شرکت دانش بنیان شیمی کاران سبز طوبی، آگاه شده و نسبت به خرید عمده محصولاتمان، اقدام کنید.

سبد خرید
  • No products in the cart.
0