نقش عناصر غذایی در تغذیه مرکبات – بخش دوم

استفاده از عناصر ریز مغذی در تغذيه مرکبات از جملهء مهمترین روشها براي رسيدن به عملکرد کیفی و کمی مطلوب می باشد. كمبود برخي از عناصر ریز مغذی از جمله آهن و روي گسترش جهاني داشته و در ایران نیز اکثر خاك هاي كشاورزي يا به دليل آهكي بودن و يا به دليل مصرف بي رويه كود هاي فسفاته با كمبود ریز مغذی ها مواجه هستند. کمبود هاي عناصر غذایی کم مصرف در مرکبات سبب مختل شدن ساخت و توليد قند، پروتئين و مواد آلي در گياه شده که اين امر در نهایت باعث كاهش محصول و ضعف شديد درختان مي گردد، بنابراین درختاني كه به اين شکل ضعيف مي شوند در برابر حمله آفات و بيماري ها بسیار حساس و آسیب پذیر می باشند. ما در بخش اول این مقاله در خصوص نقش تعدادی از عناصر غذایی در تغذیه مرکبات، اطلاعات ارائه نمودیم. در این مقاله نیز به معرفی نقش سایر عناصر غذایی در تغذیه مرکبات می پردازیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

مقدمه نقش عناصرغذایی در تغذیه مرکبات

عناصر ریز مغذی از جمله آهن، روي، منگنز، مس و بور نقش مهمي در افزایش عملکرد و همچنین كنترل بيماري هاي درختان ميوه از جمله مرکبات بر عهده دارند. كاربرد مناسب و بهينه ريز مغذیها مي تواند علاوه بر بهبود فعالیتهای متابولیکی گیاه، در كنترل عوامل بیماریزا نیز موثر باشد. در ادامه به نقش هر یک از عناصر ریز مغذی بویژه آهن در عملکرد مرکبات اشاره خواهد شد.

نقش عناصر غذایی در تغذیه مرکبات

اهمیت عناصر غذایی پر مصرف در تغذیه مرکبات

نقش آهن در تغذیه مرکبات

 یکی از اصلی ترین عناصر غذایی ضروری در تغذیه مرکبات است و از آنجا که در سنتز کلروفیل نقش دارد، یک عامل کلیدی در فرایند فتوسنتز می باشد. همچنین در فعال سازی برخی سیستم های آنزیمی و تنفس نیز نقش موثر دارد. در شرایط کمبود آهن، سنتز کلروفیل به مقدار کافی صورت نگرفته در نتیجه علاوه بر کاهش سطح برگ، برگها نیز رنگ پریده و مایل به زرد به نظر برسد. آهن یک عنصر موثر در تشکیل میوه مرکبات می باشد و در شرایط کمبود آهن تشکل میوه کاهش می یابد. این عنصر همچنین تأثیر مستقیمی بر کیفیت محصول داشته و باعث افزایش غلظت کل مواد جامد محلول در مرکبات می شود. علاوه بر این، نتایج تحقیقات صورت گرفته حاکی از نقش موثر آهن در افزایش سطح ویتامین ث در مرکبات می باشد.

نقش منگنز در تغذیه مرکبات

منگنز در واکنش های انتقال الکترون فتوسنتز و تولید کلروفیل موثر است و در تولید میوه، نقش کلیدی به عهده دارد. در بین درختان میوه، مرکبات نسبت به کمبود منگنز بسیار حساس می باشند و در شرایط کمبود این عنصر در مرکبات، لکه هایی به رنگ سبز روشن تا زرد در بین رگبرگ های اصلی مشاهده خواهد شد. در شرایط کمبود شدید منگنز، بافت میوه مرکبات نرم شده و پوستی کمرنگ پیدا خواهد کرد.

نقش عناصر غذایی در تغذیه مرکبات

نقش روی در تغذیه مرکبات

این عنصر در بسیاری از سیستم های آنزیمی گیاه، نقش کاتالیزوری و یا ساختمانی دارد و در سنتز پروتئین و تولید بذر نیز موثر است. در شرایط کمبود این عنصر، ریز برگی، کوتاه شدن فاصله میان گره ها در سرشاخه ها و لکه­ های سبز روشن، زرد و یا حتی سفید در بین رگبرگ­ ها به ویژه قسمت های جوان گیاه، مشاهده می شود. مقادیر ناکافی این عنصر موجب تولید میوه های کوچک با پوست نازک می شود. در شرایط کمبود روی، مرکبات از نظر ساخت هورمون ها به ویژه اکسین دچار مشکل می شوند که این هورمون نقش بسیار موثری در به تاخیر انداختن ریزش مرکبات دارد.

نقش مس در تغذیه مرکبات

از دیگر ریز مغذی های مهم و موثر بر عملکرد و کیفیت مرکبات مس می باشد که در شرایط کمبود این عنصر، رنگ برگ­ ها به سبز تیره با لکه­ های زرد تغییر پیدا کرده و شادابی و طراوت خود را از دست می­ دهد. همچنین کمبود مس موجب مرگ جوانه انتهایی و چروکیدگی مختصر رگبرگ ­ها و سوختگی حاشیه برگ ­ها نیز می شود.

نقش عناصر غذایی در تغذیه مرکبات

نقش بور در تغذیه مرکبات

عنصر بور نیز از دیگر ریز مغذی های مورد نیاز مرکبات است که در شرایط کمبود این عنصر رشد جوانه انتهایی نیز متوقف می ­شود و بلافاصله پس از توقف، رنگ برگ­های جوان به سبز کم رنگ تغییر می کند. اگر کمبود شدید این عنصر رخ دهد، جوانه­ های رویشی سیاه رنگ شده و همچنین علایمی از قبیل های قهوه ­ای شدن بافت یا چوب­ پنبه ­ای شدن مشاهده می شود.

راهکارهای رفع کمبود عناصر غذایی

از آنجایی که درختان مرکبات نسبت به کمبود ریز مغذی ها حساسیت بالایی از خود نشان می دهند، لذا برای رسیدن به عملکرد کمی و کیفی مطلوب، این درختان نباید با چنین کمبودی مواجه شوند. کمبود آهن پس از کمبود روی بالاترین درصد را در بین درختان مرکبات به خود اختصاص داده و توصیه می شود جهت تامین مقادیر کافی از این عناصر، کودهای شیمیایی آهن دار و همچنین کودهای حاوی عناصر ریز مغذی بکار گرفته شوند.

نقش عناصر غذایی در تغذیه مرکبات

کود میکرو میکس Micro Sol، ساخت شرکت طوبی، دارای 6 درصد آهن، 3 درصد منگنز، 2 درصد روی، 1 درصد مس، 0/5 درصد بور، 0/01 درصد مولیبدن و 0/02 درصد کبالت می باشد که کلاته بوده و قابلیت جذب برگی بالایی داشته و می تواند جهت مرتفع کردن نیاز مرکبات به عناصر ریز مغذی مورد استفاده قرار بگیرد. شما میتوانید برای آشنایی با سایر کودهای طوبی، به فروشگاه طوبی مراجعه نمایید.

سبد خرید
  • No products in the cart.
0